4.5.08

Värinäytteet - krappi


Olen värjäilytestejäni varten ostanut lankoja mm. kirppareilta epämääräisissä pussukoissa. Sen verran on jo kokemusta karttunut, että osaan erottaa täyden keinokuidun villasta, mutta sen tarkemmin en osaa koostumuksia arvioida. Niinpä värjäyspataan heitettynä värisaldo on saattanut olla huomattavan kirjava, kun väri on tarttunut lankoihin eri tavalla. Olen jo jonkin aikaa suunnitellut testisatsien puuhaamista ja nyt vihdoin sain sen aikaiseksi. Ostin kerän pari erilaisia lankoja, jaoin kunkin lankaerän kolmeen osaan, joista yksi meni alunapuretukseen, yksi aluna-viinikivipuretukseen ja yhden jätin kokonaan ilman puretusta. Puretin siis kaikki alunapuretuslangat kerralla ja samoin kaikki aluna-viinikivipuretetut langat kerralla, jotta langat ovat samalla tavalla puretettu.

Sitten pätkin lankoja pienemmiksi pätkiksi ja merkkasin ne maalarinteipeillä. (Olen kylläkin ehtinyt kehittämään tähän jo printattua tarraa ja vähän erilaista muotoakin, niin sujuu jatkossa nopeammin). Laitoin kutakin lankaa pätkän kiinni muovinaruun ja viskasin värjäyksen mukana kattilaan. Sillä tavoin kaikki näytteet ovat olleet yhtäaikaa värjäytymässä.

Eka kokeilusatsi krapin kanssa osoitti, että yhdellä värjäyksellä saattaa saada valtaisan kirjon värisävyjä pelkästään lankavalinnalla. Alla ensimmäinen krappikylpy


Silkkiä on mukana vain purettamatonta ja alunalla puretettua, kaikkia muista on rimpsussa kolme lankaa: purettamaton, alunalla ja alunalla ja viinikivellä puretettu. Kaikki langat ovat valkoisia lukuunottamatta tuntematonta lankaa (pohjaväri säkinvärinen rusehtava) ja Nalle, jota on valkoista, luonnonvalkoista ja vaaleanharmaata. Vasemmalta oikealle:
silkki
tuntematon karkea lanka (raakapellavaa? juuttia? tms. jotain hyvin karkeaa)
Nalle Novita 75% villa, 25% polyamidi
Florica Novita 100% Villa
Poppari Teetee 100% Maissi
Alpakka Teetee 100% alpakka
Tennessee Novita 100% merseroitu puuvilla
Bambu Novita 68% bambu, 32% puuvilla
Malibu Novita 50% puuvilla, 50% polyamidi
Fleur Anttila 100% Akryyli
Teddy Novita 45% villa, 30% polyamidi, 25% akryyli
Palma Novita 100% Polyamidi


[Nallet ja Florica]

Olen yleensä saanut krapista punaisempia sävyjä irti asettamalla krapit pesupussissa lankojen päälle ja kuumentamalla sekä langat että krapin yhtäaikaa ja yrittämällä pitää veden vain lämpimänä, reippaasti alle kiehumispisteen. Tällä tavoin tuli Florica-lankaan hyvin syvä kaunis punainen. Purettamaton lanka on aivan aavistuksen verran haaleampi kuin puretetut, mutta alunapuretetun ja aluna-viinikivipuretetun langan välillä ei näy silminnähtäviä eroja. Nalle-lankoihin sen sijaan tuli huomattavasti lämpimämpi sävy. Valkoinen ja luonnonvalkoinen lanka ovat värjäytyneet samanväriseksi ja vaaleanharmaa rusehtavaksi.


[Teddy etualalla ja Palma takana]

Florica on täysvillaa, mutta Nallessa on 25% polyamidia ja tämä vaikuttaa selvästi: polyamidilangasta tuli selkeästi oranssia ja Teddystä, joka sisältää 45% villaa, 30% polyamidia ja 25% akryylia tuli varsin vinkeä, kun oranssit hentuvat vuorottelevat vaaleanpunertavaksi värjäytyneiden säikeiden välillä. Kummassakaan langassa ei ollut eroa purettamattoman ja puretettujen lankojen välillä.


[Bambu, Malibu, Fleur]

Sama oranssin ja vaaleanpunaisen vaihtelu näkyy myös Malibu-langassa (50% puuvilla, 50% polyamidi), joka luonnossakin vaikuttaa hyvin oudon näköiseltä. Efektiä lisää se, että hennon vaaleanpunaiseksi värjäytyneet säikeet ovat tavallista "mattapintaista" (mikä lieneekään oikea termi?), kun puolestaan oranssiksi värjäytynyt lankasäie on kiiltävää. Oranssi kiilto saa langan näyttämään aivan metallilangalta, mutta kuvassa efekti ei välity niin hyvin kuin luonnossa.

Bambu-lanka on värjäytynyt hieman epätasaisesti: yläosastaan se on hennon vaaleanpunainen, mutta alaosastaan voimakkaan roosa. Myös täysakryylilanka värjäytyi samalla tavalla, mutta itselleni oli yllätys, että se otti ylipäätään väriä vastaan! Silkinpalat olivat värjäytyneet oranssiksi.

Yllämainituissa langoissa ei ollut eroa purettamattoman ja puretettujen lankojen välillä.


[Poppari, Alpakka, (Tennessee)]

Ainoa lanka, jossa näkyi silmin nähtävää eroa puretusten välillä oli Alpakka, jossa purettamaton lanka oli oranssimpaa ja puretetut punaisempia. Sen sijaan puretettujen välillä ei ollut eroa. Maissilanka Poppari värjäytyi vaaleanpunertavaksi, muttei läheskään niin roosaksi kuin bambulanka. Sen sijaan täyspuuvillainen (merseroitu) Tennessee-lanka värjäytyi hyvin samalla tavalla kuin bambulanka, vaikka kuvassa siitä näkyykin vielä aika vaalea kulma.


[Kuvassa langat samat kuin ekassa, mutta päinvastaisessa järjestyksessä.]

Kolmannessa värikylvyssä oranssimmat värit saivat kaikenkaikkiaan voimakkaamman otteen. Langoista Poppari ja Fleur eivät värjäytyneet enää lainkaan, Bambussa ja Tennesseessä on hyvin hento pinkki vivahde ja esim. Florica on aivan selvästi oranssi ilman punaisia vivahteita. Alpakan purettamattoman ja purettettujen lankojen välillä pieni väriero on säilynyt: purettamaton on keltaisempaa, melkein keltaista.



(Tämä juttu oli uuden skannerini koeajo. Asetusten löytäminen on vielä vähän hakusassaan, joten osa kuvista on vähän epämääräisen näköisiä, värit ovat kuitenkin jotakuinkin kohdallaan. Yritän ehtiä kuvaamaan nuo väriviuhkaset luonnonvalossa, niin niistä saa parempaa yleiskuvaa.)

Edit 22:16: kuvasin kamerallakin vielä...

2 kommenttia:

Leena kirjoitti...

Oletpa tehnyt tosi mielenkiitoisen projektin, hyvä sinä!! Hienoa.

Yksi, mitä jäin vielä miettimään, että mitä eroja tulee superwashkäsitellylle langalle (mm nalle) ja muulle teolliselle, mutta ei-supwerwashlangalle? Luulen mutu-tuntumalla, että se superwashin rikki vaikuttaa jotenkin värisävyihin, ainakin voimistavasti, mutta ehkä muuttaa sävyäkin. Ainakin monet tuntuvat saavan voimakkaampia värejä juuri superwashlangalle.

Päivi kirjoitti...

Itsekin uskon, että nuo käsitellyt tavaratalolangat imevät väriä ihan eri tawalla, kun vähemmän käsitellyt kuidut. Tähän satsiin ei päässyt muuta kuin kaupan villoja, kun niitä ei ollut heti saatavilla, mutta tarkoitus on jossain välissä moisia lisätä mukaan...

Aiemmin olen kyllä värjäillyt yhtäaikaa sekä Seitsemää veljestä että luomuvillaa ja siinä huomasi, että teollisesti käsittelemättömään villaan väri tuli pehmeämpänä ja hiukan haaleampana.