14.5.09

Lisää autonväreistä...


Kommenttina toissapäiväiseen juttuun: löysin Tuulilasin jutun muutaman vuoden takaa: Punainen on yleisin auton väri Suomessa (Tuulilasi 25.1.2007) - mikä kertookin olennaisimman. Suora lainaus tekstistä:
Miltei joka neljäs Suomen henkilöautokannassa oleva auto on väriltään punainen. Niiden osuus on 24 %. Koko kannassa punaisen jälkeen tulevat harmaa, sininen, vihreä ja valkoinen.

Tilanne on tuskin hirveästi muuttunut parissa vuodessa, kun kaikki autot otetaan huomioon. Uusien autojen kohdalla Suomi seuraa lähellä maailman värittömyyden trendiä: ensirekisteröinneissä nimittäin suosituin väri on hopea eri sävyineen. Artikkelissa hieman kritisoidaan Ajoneuvohallintokeskus AKEn väriluokitusta, jossa puhutaan harmaasta autosta silloinkin, kun auto on oikeasti metallihohtovärinen ja harmaaseen taittuva. Jutussa tuodaan esille myös miesten ja naisten väliset erot ja huomautetaan myös tilastoihin piiloutuvista harhatiedoista - monet auto-ostokset kun tehdään yhteispäätöksellä. Joka tapauksessa, ensirekisteröidyissä autoissa kumpikin sukupuoli suosi harmaata (hopeaa). Naiset suosivat toiseksi eniten punaista, miehet sinistä (sitten mustaa ja vasta neljäntenä punaista). Koko autokantaa katsoen: naisilla on käytössä punaisten jälkeen eniten sinisiä ja miehillä harmaita autoja.

---

Huomasin ohimennen yhdellä keskustelupalstalla jutustelua siitä, myyvätkö metallimaalipintaiset autot paremmin kuin normaalimaalilla maalatut. Kyseisellä keskustelupalstalla asia meni lähinnä kinasteluksi ilman mitään yhteen kokoavia dokumentteja, mutta Montrealin Gazettesta löytyi artikkeli Top five car colours for 2009 - Blue making a comeback (Jodi Lai, The Gazette, 20.4.2009), jossa sanotaan Metallic cars are said to sell faster as used cars, and could be worth more than a flat-coloured counterpart. Tämäkin tosin on arvelu, eikä perustu mihinkään tiukkaan tilastotietoon.

Artikkeliin on koottu muutamia muitakin aika mielenkiintoisia tietoja. Artikkelissa arvellaan valkoisen suosion johtuvan siitä, ettei siinä näy lika ja se näyttää yksilöllisemmältä kuin hopeinen auto. Itse en kyllä ihan allekirjoittaisi tuota lausahdusta... Vai onko minulta jäänyt jotain oleellista ymmärtämättä? Eikö kura erotu valkoisesta hyvinkin selvästi? Hopean ja harmaan-värisistä se ei ehkä niin hyvin erotukaan. Se voi kyllä hyvinkin olla mahdollista, että kuumina päivinä valkoiset autot ovat viileämpiä. Artikkelissa kuvataan hopeanväristen autojen olevan ominaisuuksiltaan paljon valkoisen kaltaisia ja että harmaan auton valitsevat usein ihmiset, jotka haluavat jotain muuta kuin yleisen hopeanvärisen, mutta samat etuudet kuin hopeanvärisissä autoissa. Musta puolestaan on hienostunut väri, mutta sen ylläpito vaatii työtä, koska siinä näkyy naarmut, lika ja pöly "kuin majakka sumuisessa yössä". Samanlaisia kommentteja mustasta luin jonkin aikaa sitten taksikuskien käymästä keskustelusta...

Autottomana ihmisenä en osaa sanoa autonväriasiaan muuta kuin esittää ihmetykseni ja harmitukseni siitä, että automaalauksessa tunnutaan olevan hyvinkin konservatiivisia. Auto on ehkä niin pitkäaikainen ja kallis hankinta, että siinä ajatellaan myös eteenpäin myymistäkin. Hienovaraiset kuvioinnit - enkä siis tarkoita hotrod-liekkejä vaan harmaata harmaalle - voisivat kovastikin piristää nykyisten autojen tylsääkin tylsempää värimaailmaa.

Ei kommentteja: