Jonkin aikaa sitten kirjoittamani juttu värin muuttamisesta tavaramerkiksi nosti taas mieleeni Suomen todennäköisesti kuuluisimman väribrändin, Fiskarsin sakset. Fiskarsin sakset ovat maailman eniten kopioidut sakset ja niitä aitojakin on myyty lähes miljardi kappaletta eri puolille maailmaa. Taloustutkimuksen ja M&M:n Brändien arvostus 2008 -tutkimuksessa todettiin, että Fiskars nousi Suomen ykkösbrändiksi (Lauri Sihvonen, M&M, 26.9.2008).
Annu kertoi kuulleensa (ja muistan itsekin tämän lukeneeni joskus), että Fiskars ei saanut muutettua oranssia väriä tavaramerkikseen, vaan oranssikahvaisia saksia voi valmistaa kuka tahansa. Mutta vaikka muistikuvamme olisi oikea ja näin olisi joskus ollut, asia eikä päde enää nykyään. Fiskarsin vuoden 2003 vuosikertomuksessa lukee: Vuonna 2003 saksien oranssi väri rekisteröitiin Suomessa viralliseksi tavaramerkiksi, Fiskars Orange®. Oranssi väri on siis saanut kuin saanutkin Suomessa tavaramerkkisuojan ja jo kuusi vuotta sitten! Yhdysvalloissa Fiskars Orange® sai tavaramerkkisuojan tammikuussa 2007.
Näin sanoo Patentti- ja rekisterihallituksen sivu:
PRH on hyväksynyt Fiskars Oyj:n hakemuksen, jolla yhtiö haki tavaramerkikseen oranssia väriä. PRH on hyväksynyt merkin rekisteröitäväksi 13.6. rekisterinumerolla 227503 luokassa 8 saksille. Kyseessä on toinen Suomessa hyväksytty värirekisteröinti. Ensimmäinen on numerolla 220696 Fazerille rekisteröity sininen väri. Rekisteröinti kattaa suklaan luokassa 30. (11.9.2003)
Fiskarsissa saksien valmistus alkoi jo 1830-luvulla, mutta tuolloin sakset tehtiin vielä kuten muuallakin: käsityönä liittämällä niitein yhteen messinkikahvat ja taotusta hiiliteräksestä tehdyt terät. Fiskarsin saksien suuri innovaatio oli muovikahvojen käyttöönotto ensimmäisenä maailmassa. Kuten niin monet muutkin hyvät keksinnöt - oranssi väri oli melkein vahinko. Kun saksia kehiteltiin ja oikeaa väriä etsittiin vuonna 1967, kahvoja valettiin useista väreistä: karmiininpunaisesta, vihreästä ja mustasta. Oranssi ei ollut alunperin ollenkaan listalla, mutta koska oranssia muovimassaa oli jäänyt koneeseen mehupuristinten valmistuksen jäljiltä, sitä ei haluttu heittää hukkaan, vaan siitä valettiin vielä yksi kahva. Kuinka ollakaan: työtekijöiden raati valitsi juuri oranssin saksien oikeaksi väriksi!
Fiskars on ottanut oranssin omakseen ja se näkyy voimakkaasti myös yrityksen muissa tuotteissa kirveistä puutarhasaksiin. Fiskarsilla on mm. ainakin USAssa toimiva Project Orange Thumb -projekti, jossa jaetaan tukia yhteisöllisille puutarhaprojekteille.
---
FISKARSILLA LUJA OTE ORANSSISTA - FISKARS ORANGE® hyväksytty viralliseksi tavaramerkiksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti