8.1.07

Miksi ultramariini haalenee?


Tuli taas lueskeltua tiedelehtiä...
Ultramariinia on pidetty kestävänä väriaineena, mutta etenkin vanhoissa freskoissa luonnon ultramariinisiniset ovat haalistuneet. Englanninkielessä haalistumiselle on nimikin, ultramarine sickness, ultramariinisairaus.

New Yorkin yliopiston kemian apulaisprofessori Alexej Jerschow ja Pratt -instituutin kemian professori Eleonora Del Federico ovat työryhmänsä kanssa tutkineet ultramariinipigmenttejä ja selvittäneet haalistumismekanismin. Jerschow ja Del Federico teettivät ultramariinisinistä sisältäviä freskoja ja säilyttivät niitä kaksi viikkoa kosteassa kammiossa. Tuona aikana freskojen väri muuttui kellanharmaaksi.
Freskojen näytteitä tutkittiin NMP-tekniikalla (ydinmagneettinen resonanssimenetelmä). Se perustuu perustuu radiotaajuisten pulssien aiheuttamalle resonanssille atomissa: voimakkaassa magneettikentässä atomit tuottavat radiotaajuista säteilyä, kun niille annetaan erilaisia pulsseja. Kukin atomi säteilee omalla taajuudellaan, joten vertaamalla pulsseja voidaan päätellä atomien keskinäiset sijainnit ja myös muutokset materiaalin rakenteessa.

Ultramariinin värimolekyyli (kromofori) muodostuu kolmesta rikkiatomista ja elektronista. Ultramariinipigmentissä alumiini ja piioksidi muodostavat eräänlaisen "häkin" kromoforin ympärille; voimakas sininen väri muodostuu tästä rakenteesta. Tämä rakenne ei kestä hyvin koskeutta ja happoja. Jos rakenne rikkoutuu ja kromofori pääsee vapaaksi alumiini/piioksidihäkistään, väri alkaa haalistua.

Testiolosuhteissa kammion kosteusprosentti oli 85%, joten reaaliolosuhteissa moista pikahaalistumista tuskin on odotettavissa. Mutta haalistuminen saattaa olosuhteista riippuen olla nopeaakin. Del Federico on kuvannut haalistumista Discovery Newsille: [Michelangelon] Viimeistä ehtoollista restauroitaessa restauroitsijat löysivät ylimääräisen kerroksen ultramariinia, mikä tarkoittaa, että taiteilija vahvisti väriä... Tämä tarkoittaa että Michelangelo on saattanut kokea ultramariinin haalistumisen kostean ilman vuoksi.

Tieto siitä, mikä värin haalistumisen mekaniikka on, helpottaa vanhojen teosten entisöintiä ja keinoja, joilla vanhoja freskoja voi suojata.

Ei kommentteja: