27.2.07
Irakilaistaiteilijoiden kultainen kuolema
Kuva: Stonetrust Stonetrust Gem Mineral and Jewlery Auctions © StoneTrust, Inc.
ABC:n tiedesivuilla kerrottiin jonkin aikaa sitten Samarran muinaisesta palatsikaupungista tuodusta arkeologisesta näytteestä: stukkopalanen sisältää kolmea arsenikkipitoista pigmenttiä: orpimenttia, pararealgaaria sekä jotain niiden sukulaispigmenttiä. Lontoon Victoria and Albert Museumissa säilytettävänä (ja tutkittavana) olevat näytteet on varastoitu lukittuihin kaappeihin ja niitä (mahdollisimman vähän) käsittelevät tutkijat pitävät erityiskäsineitä. Kyseessä ovat historian myrkyllisimmät pigmentit ja ne todennäköisesti koituivat monen (irakilais)taiteilijan kohtaloksi. Mutta kuten tutkija museon konservaattori Lucia Burgio sanoo ABC:n jutussa: tuohon aikaan ihmiset kuolivat nuorempina ja todennäköisesti ennenkuin myrkyttyivät maaliaineistaan.
ABC:n juttu nostaa nämä arsenikkivärit esille aivan kuin ne olisivat jotain spesiaalia nimenomaan irakilaisessa taiteessa, näin ei kuitenkaan ole. Voimakkaan keltainen orpimentti sen punaoranssi sisar - maailman myrkyllisimmäksi pigmentiksi tituleerattu - realgaari eivät suinkaan olleet käytössä vain Irakissa. Niitä käytettiin Lähi-Idän taiteen lisäksi myös sekä eurooppalaisessa että kaukoidän taiteessa. Orpimentin kullankeltaiselle hohdolle ei ollut juurikaan hyvää vaihtoehtoa ennen keinotekoisten väriaineiden keksimistä.
Kiinalaisen lääketieteen ystäville lievä varoitus: Suomessa itämaisen parannuksen jaloa taitoa voi harrastaa melko turvallisin mielin, mutta itse paikan päällä Kiinassa kannattaa osata lukea - ja tulkita - mitä homeopaattisessa lääkemerkinnässä oikein lukee. Kiinassa orpimenttia ja realgaaria käytetään lääketieteessä edelleen ja sitä löytyy myös katuapteekeista.
Jennifer Viegasin 24.1.2007 julkaistun jutun voi kokonaisuudessaan lukea ABC:n tiedesivuilla (Discovery News). Kaivausten aarteista lisää: The archaeological Finds from Samarra in Iraq
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti