28.2.07

Pigmentin paljastamat Pollock-väärennökset



Aina silloin tällöin näkee leffoissa, kuinka vanhat Rembrandteiksi ja Rubenseiksi luullut maalaukset paljastuvat väärennöksiksi, kun väärentäjäraasu on tietämättömyyttään käyttänyt nykypigmenttiä. Vaikka taiteilijavärikentällä ei ole valtavia mullistuksia tapahtunut viime vuosikymmenten aikana, on vastaavanlaisia pigmenttipaljastuksia tapahtunut nykytaiteessakin. Tammikuussa kävi ilmi, että Harvardin yliopisto on löytänyt kolmesta Jackson Pollockin vuosien 1946-49 välillä maalaamiksi väitetyistä teoksista paljon uudempia pigmenttejä. Kahdesta teoksesta löytyneet pigmentit on kehitetty 1962-63 ja yhdessä teoksessa on ruskeaa pigmenttiä, joka kehitettiin 1980-luvun alussa ja tuli markkinoille 1986. Kyseessä ei voi olla myöskään "väärä tekovuosi", sillä Pollock kuoli 1956.

Pienet (noin 40x20 cm) teokset löytyivät ruskeaan käärepaperiin pakattuina 29 muun Pollockin teoksen kanssa Pollockin ystävän kuolinpesän varastosta. Teokset löysi Pollockin ystävän poika, Alex Matter, joka myös alkuunpani teosten aitoustarkistuksen.

Kolmessa teoksessa on jäämiä "väärästä" pigmentistä, mutta kaikkien 32 taulun aitoutta epäillään. Vuonna 2006 Oregonin yliopiston fysiikan professori Robert Taylor tutki teoksia fraktaalianalyysilla ja tuli siihen tulokseen, että yksikään teoksista ei sisällä samanlaista fraktaalista geometriaa kuin muut Pollockin teokset. Havainto järkytti ja suututti useita Pollockin taiteen ystäviä, jotka pitivät teoksia aitoina. Eräs arvostetuimmista Pollock-tutkijoista, Ellen Landau, kiukustui sekä viime vuonna Taylorin aiheuttamasta kohusta, että tämän vuoden uudesta pigmenttikohusta. Hänen mukaansa Pollock sai pigmenttinsä sisarensa mieheltä Robi Rebeteziltä, joka oli baselilainen huonekalukauppias. Landau on ottanut tehtäväkseen etsiä Sveitsin pigmenttien patentointitietoja ja huomauttaa amerikkalaisille tutkijoille, että vaikka pigmenttejä ei olisikaan patentoitu Amerikassa, ne on hyvin voitu patentoida aiemmin Sveitsissä tai Saksassa.

Tarkoista analyyseista huolimatta maalauksia tutkitaan edelleen, mutta niitä voidaan melko varmasti pitää väärennöksinä. Mitähän ajattelee nyt Time -lehden taidekriitikko Robert Hughes, joka vuonna 1982 kirjoitti: It is impossible to make a forgery of Jackson Pollock's work.

Yllätyksestä huolimatta myös ehkä-väärennetyt teokset tullaan näkemään Boston Collegen McMullenin taidemuseossa syyskuussa.

Kuvassa oma Pollock-väärennökseni

Ei kommentteja: